Basketbalová sezóna NBA je teprve na svém začátku, a proto je spousta času rozmnožit bankroll hraním Daily Fantasy Basketballu. Ovšem, aby jste mohli být úspěšní, je potřeba neustále zdokonalovat vlastní schopnosti a zvyšovat edge nad vašimi soupeři. V dnešním článku bych se rád zaměřil na 3 ukazatele, které při výběru hráčů analyzuji, a které hrají v mé strategii opravdu důležitou roli.
USG% (Usage)
Usage je ukazatel, který nám říká, jak velkou roli hraje určitý hráč v útoku svého týmu. Vezměme si např. Kobe Bryanta z Los Angeles Lakers. V době, kdy tento článek píši má Bryant ukazatel USG% 33,6%, což je jedno z největších čísel v rámci celé NBA. Abychom tedy přesně pochopili, o co se jedná – když mají Lakers míč a útočí, Bryant ho má v držení 33,6% času. Spousta z vás už určitě tuší, kam mířím. Čím více má námi sledovaný hráč míč v držení (čím větší má ukazatel USG%), tím vyšší šanci má, že získá body a asistence, protože bude mít ze svého týmu nejčastěji příležitost vystřelit na koš nebo přihrát spoluhráči do dobré střelecké pozice.
Pace (Tempo hry)
Něco málo jsme si o ukazateli Pace řekli již v článku NBA Matchup – 3 faktory, na kterých opravdu záleží a fakt, že se o něm zmiňuji i zde, přesně dokazuje, jak zajímavý ukazatel to je. Ukazatel Pace nám říká, v jak vysokém tempu sledovaný tým hraje. Čím vyšší tempo hry, tím častěji se mění míč v držení týmů a tím častěji dochází ke střelbě na obou stranách. A logicky, čím častěji se týmy pokouší o střelbu, tím více bodů získají. Vezměme si například tým Los Angeles Clippers, který patří na začátku sezóny 2015 mezi týmy s nejvyšším tempem hry. Clippers nastoupili prozatím ke 4 zápasům a všechny vyhráli, ale to není tak důležité. Zajímavé je, že ve všech zápasech nastříleli více než 100 bodů, což přesně koresponduje s jejich vysokým tempem hry. A jak využít Pace v praxi? Pokud se rozhodujeme mezi dvěma hráči a jeden z těchto hráčů nastoupí do zápasu, ve kterém figurují dva týmy s vysokým tempem hry, pak by volba měla padnout na hráče z tohoto zápasu.
Fantasy points per minute (počet fantasy bodů získaných za minutu)
Tento ukazatel se týká jednotlivých hráčů a přímo koresponduje s počtem odehraných minut. Jak jsme si již řekli v tomto článku, ve většině případů chceme mít ve svém týmu hráče, kteří odehrají maximální počet minut, protože s větším počtem minut roste i počet fantasy bodů. Při analýze počtu odehraných minut je velice dobré se zaměřit také na analýzu získaných fantasy bodů za minutu. Ti nejlepší hráči jsou schopni získat okolo 1,2-1,5 FP/min, ale vše okolo 1FP/min je dobré číslo. Pojďme se podívat na konkrétní příklad využití této statistiky – vezměme si situaci, kdy se rozhodujeme mezi dvěma hráči, např. Hassanem Whitesidem a Andre Drummondem. Oba dva hráči mají dobrou statistiku FPPM, Whiteside získá 1,27 bodu/min, Drummond získá 1,19 bodu/min. Pokud bychom hodnotili pouze na základě této statistiky, volba by padla na Whitesida, ale to by byl krátkozraký pohled. Je potřeba vzít v potaz i předpokládaný počet odehraných minut. Proč? Ukažme si to opět na našem příkladu. Oba dva hráči mají před sebou zápasy, ve kterých se očekává jejich vysoké vytížení a velký počet odehraných minut. V této statistice si vede o něco lépe Drummond, který pravděpodobně odehraje 34 minut, naproti tomu Whiteside „pouze“ 29 minut. Abychom se dostali k závěru našeho příkladu – spojení obou statistik. Kterého z těchto hráčů tedy zvolit? (samozřejmě nebereme v potaz cenu obou hráčů, která může výrazně změnit naši volbu) Abychom dostali odpověď, je potřeba udělat jednoduchý výpočet, který nám ukáže, kolik bodů pravděpodobně v zápase oba dva hráči získají:
Whiteside: 1,27 bodu/min x 29 min = 36,83 bodů (celková předpověď získaných bodů)
Drummond: 1,19 bodu/min x 34 min = 40,46 bodů
Z výpočtu nám jasně vyplývá, že přestože má Whiteside vyšší ukazatel FPPM, nižší předpokládaný počet odehraných minut toto číslo devalvuje a volba by měla padnout na Drummonda, který má vyšší celkový počet bodů.
Rekapitulace:
- Čím vyšší ukazatel USG%, tím vyšší pravděpodobnost zisku fantasy bodů
- Pokud mezi sebou hrají dva týmy s vysokým tempem hry (pace), pak je vysoká šance, že zápas bude mít vysoké skóre
- Statistika FPPM je vhodným ukazatelem pro analýzu společně s počtem odehraných minut, dohromady nám dají výbornou představu o celkové produkci daného hráče v zápase